Kontemplácia vo všednom dni
"V modlitbe kontemplujem Pravdu. Pri práci overujem, či to nebola
ilúzia."
Karel Satoria
V nadväznosti na
slová Karla Satoriu, ako aj na slová Karla Rahnera o mystickom kresťanstve na
úvodnej stránke ku kontemplácii, môžeme povedať, že kontemplácia a mystika
patria k životu každého kresťana. Veľmi často sme však mystiku
a kontempláciu vnímali ako niečo, čo je rezervované len mníšskej
spiritualite a za múrmi kláštora je pre bežného človeka v podstate k ničomu.
A vzhľadom k jeho povinnostiam a starostiam v živote nemá
k tomu ani podmienky. Takto sme evanjelium pre bežného "nezasväteného"
človeka obmedzili na morálku, ktorej mala slúžiť aj modlitba. Výsledkom je že
väčšina spoločnosti sa síce hlási ku kresťanskému svetonározu, ale nábožensky
ho praktizuje iba menšina a aj znej sa rovnako menšia časť zamýšľa nad tým,
čo je to vlastne osobný vzťah s Bohom. Prečo? Neviem presne, ale
predpokladám, že sa nám z kresťanstva vytratila motivácia a to nie
hocijaká motivácia.
A strašenie peklom už nefunguje.
Richard Rohr
v jednom rozhovore poznamenáva, že za jeho mladých čias ešte dochádzalo k
"rebélii" voči kresťanstvu, ale dnes už mnohí kresťanstvo jednoducho ignorujú. Keď
Rahner napísal, že kresťania budúcnosti budú mystici, mal na mysli práve tú
spirituálnu motiváciu, z ktorej sa dá duchovne žiť, nielen prežiť.
Kresťanstvo už nemôže stavať na hocijakých základoch. Buď bude hlboko osobné,
alebo nebude kresťanstvom podľa Ježišovho evanjelia.
Možnosti súčasnej doby sú
tak lákavé, dostupné a zamestnávajúce našu myseľ, že automaticky vytesňujeme
všetko, čo je menej lákavé. Francúzsky mysliteľ Giles Lipovetsky v jednej
zo svojich kníh[1] napísal, že napriek rôznym
konštatovaniam metafyzikov je dnes už jednoducho možné žiť aj bez zmyslu,
v akomsi slede jednotlivých zábleskov, čo je niečo úplne nové, čo sme tu predtým
nemali. Ešte aj Nietzsche hovoril, že "akýkoľvek
zmysel je lepší, než žiadny", ale dnes to už neplatí - potreba zmyslu sa
vytratila a život, ľahostajný ku zmyslu, môže plynúť ďalej, bez vzrušenia,
bez obáv, bez ašpirácií na novú stupnicu hodnôt. Zaiste to neostane bez dôsledkov
pre dušu, ale mnohí si takéto otázky začínajú klásť až vtedy, ak vôbec, keď
príde napríklad depresia, krach toho, na čom stavali a pod... Už neplatí
ani to ľudové, že so starobou prichádza múdrosť. Človek môže spokojne zostarnúť
aj bez toho, aby múdrosť vôbec prišla.
Nikdy nie je neskoro
Ignác z Loyoly si na
začiatku renesancie pred seba postavil cieľ, ktorým bolo zladiť bežný život
človeka s kontempláciou, čo našlo svoje vyjadrenie v známom jezuitskom
hesle:
"Hľadaj a nachádzaj Boha vo
všetkých veciach." [2]
Toto objavovanie Boha, kontemplovanie, vo všetkých veciach nie je len frázou, ale povolaním pre každého kresťana. Ináč by sme z Boha urobili len nejaký prostriedok pre zaistenie si večného života; niekoho, kto je na druhej strane a s týmto naším všedným životom nemá veľa spoločného; alebo Boha, ktorý nás čaká s účtovnou knihou hneď po tom, čo sa "preplazíme" slzavým údolím tohto bezbožného sveta. Svet však nemôže byť bezbožný. Bezbožný môže byť len človek vo svojich myšlienkach, plánoch a istotách, na ktorých stavia, ale aj on je nakoniec Božím dieťaťom. V kontemplácii sa učíme pozerať na svet novým pohľadom a nakoniec aj to rozdelenie na sakrálny a profánny sa v kontemplatívnom prístupe k tajomstvu nášho života v podstate ruší.
Sme povolaní a uschopnení
nachádzať Boha vo všetkých veciach, hovorí Ignác, vo všetkých:
v prírode,
v práci, vo vzťahoch, v našich túžbach a prianiach, v materiálnych
hodnotách, ale aj v tom, čo sa nevyvíja podľa našich plánov:
v bolesti a utrpení, v poníženosti, v skromnosti,
v stroskotávaní.
Kontemplácia nás vedie od otázky "Kde si, Pane?" k otázke: "Pane, kde nie si?". [3]
Kontemplácia nás vovádza do mystického prežívania Boha v našom živote, ale aj do prežívania nášho života ako daru a povolania k zrelosti. Zrejme tušíme, že to predpokladá aj istú námahu z našej strany. Tá spočíva v tom, aby sme v každodennom rozhodovaní mali takpovediac jasno v tom, čo je naším cieľom a čo je len prostriedkom.
To, že kontemplácia je schopnosť, s ktorou máme všetci skúsenosť sa dá prirovnať umeleckému cíteniu človeka. Koľkokrát sme videli nejakú prírodnú scenériu, kvet alebo obraz... a povedali: "To je krása." Nedokázali by sme však tieto slová vysvetliť druhým, ba dokonca ani sebe, ale napriek tomu sme vedeli, že máme hlboké porozumenie toho, čo vidíme. V niečom podobnom spočíva aj kontemplácia Boha.
Problém je však často v našich túžbach, plánoch a predstavách, cez ktoré nazeráme ako cez farebné okuliare na svet, ako aj na Boha. Potom ho nemôžeme vidieť, aký sa nám ukazuje, ale iba ako ho vidíme po tom, čo sme ho vtiahli do nášho sveta vzťahov, vecí, kariéry, náboženstva, v ktorom je každý z nás nejako zariadený a neustále sa aktívne zariaďuje. Vidieť Boha vo všetkých veciach preto neznamená, že si ho podľa našich vecí prispôsobíme, v čom sme mimochodom veľmi, veľmi dobrí, ale že budeme pretvárať náš pohľad na veci podľa neho. Je to naša trvalá úloha, ktorej skúškou správnosti je samotný život. Výstižne to vyjadril sv. Augustín:
"Boh je tvoja podstata: neunikneš z nej, pretože unikáš zo svojho stredu. A ak si chceš byť istý, že nehovoríš sám so sebou, že netvoríš boha k obrazu svojmu, je tu Boh v podobe Ježiša z evanjelia, človek ako my, ktorý hovorí ako my a má pre nás náročné posolstvo, poučenie bez táranín a je nám priateľom... Veľa šťastia, priateľu. Ten, ktorý ti načúva nie je mimo teba."
[1] LIPOVETSKY, G.: Éra prázdnoty, 2008, s. 61.
[2] IGNÁC Z LOYOLY, sv.:
Duchovné cvičenia - exercície (čl. 235 - 236), 1995.
[3] SATORIA, K.: Povoláním člověk, 2015, s. 17.